Stonetown

Dagen i Stone Town var varm, svettig och lång. Vi anlände till vårt hotell Al Minar kl 11 och gick direkt iväg på en stadstur med en guide vi stötte på på gatan. Taxin som tog oss från Nungwi var samma person som kört till Paje. Den här gången hörde vi av oss till honom med alla detaljer och det pris vi ville betala ($30) och han svarade direkt att det var ok utan prisdiskussion, undrar om han hade sagt ja till $20 också? Det billigaste erbjudandet vi annars fått är $40.

På stadsturen besökte vi en kyrka, en dörr, ett palats, en superbillig restaurang och den tidigare slavmarknaden. Restaurangen och slavmarknaden var egentligen det som intresserade oss och det sistnämnda något enormt. I världen har det funnits två slavmarknader, den ena som vi nu besökt och en annan i Ghana om vi inte missminner. Människor tillfångatogs av andra människor, blev fastkedjade runt hals och händer och transporterade till handelsplatsen för att köpas till högstbjudande. Alla typer av människor; barn, kvinnor, män. Samtliga blev utsatta för piskning, de som började gråta tidigt eller över huvud taget hade en lägre prislapp än de som stod emot all tortyr utan att visa svaghet. De som inte blev sålda fick övernatta i ett trångt underjordiskt rum tillsammans med 50-70 andra framtida slavar i sittande position. De flesta blev sålda inom någon dag men många dog i övernattningsrummet. När en slav sålts så kunde det innebära en transportering till andra sidan jordklotet, en del kom inte fram förrän flera år efter försäljningen. Man vandrade på led med en lång trästock som låste fast nacken och som var placerad längs varsin axel. Det är verkligen svårt att förstå att slavhandeln inte förbjöds förrän bara lite mer än 100 år sedan. Då stoppades marknadsförsäljningen men fortgick fortfarande i slutna sällskap. De som ägde en slav hade fortfarande rätt att ”äga personen”, om slaven däremot visste om sina rättigheter så skulle den kunna begära att bli frisläppt. De som inte hade vetskapen att det inte längre var lagligt straffades som vanligt om de protesterade mot sin ägare. Det var alltså helt okej att undanhålla denna information till slavarna. Antalet slavar som varje dag fanns ute till försäljning i Stone Town var mellan 1000 – 3000 st. Det är ofattbart hur många familjer som måste ha splittrats under den här tiden.

Nog med dysterheter, dagsturen var avklarad kl 15 och vi ville då inget annat än att vila upp oss på ett svalt hotellrum, vi var båda helt yra och trötta efter att ha vandrat i värmen i nästan fyra timmar. Vi har fortfarande lite svårt att förstå varför vi var så yra, vi skyddade våra huvuden och drack enorma mängder vatten (som vi alltid gör). Två timmar senare tvingade vi ut oss till Forodhaniparken där vi vandrade runt en sväng, spanade på vildkatter och vilade upp oss lite till innan vi gick till den omtalade indiska restaurangen The Silk Route. Vi beställde Palak Paneer och Paneer Tikka Masala och delade. För er som inte provat dessa så vill vi starkt rekommendera att göra det så snart som möjligt, ni går nämligen miste om en riktig smakupplevelse. Dessvärre har vi haft ont i våra magar till och från sedan besöket men det är inte säkert att det kommer därifrån. 19.30 var vi tillbaka på hotellet där vi kollade på ett par avsnitt av den danska serien Rita innan vi somnade.

Förutom stadsturen och prison island (som vi redan besökt) så finns det inte mycket annat att göra i stenstaden. Precis som överallt annars i Tanzania finns det inga riktiga affärer utan bara små turistaffärer och fruktförsäljare. Inga supermarkets att handla livsmedelsvaror på utan små små stånd med väldigt begränsat utbud. Flyget från Zanzibar till Addis Ababa skulle inte avgå förrän kl 16 så vi var oroliga för att behöva spendera tid på gatorna eller flygplatsen, men lyckligtvis fick vi förlängd utcheckning till kl 13 så vi stannade på hotellrummet och kollade på serien Rita. Lunch intogs på samma ställe som gårdagen; Luukman. Igår gick vi loss och beställde massvis med mat och fruktjuicer för totalt 26 000 TSH = 90 kr. Idag åt vi lagom mycket för endast 8500 TSH = 30 kr. Restaurangen var den första vi lyckades hitta där även lokalbefolkningen äter, lite synd att vi inte kunde hitta någon sådan i de andra delarna av ön.

Nu är vi i Addis Ababa och väntar på att få flyga hem. Flyget går inte förrän 23:50 och är framme 05:40 svensk tid (14/2).

Små gränder överallt och nästintill omöjligt att hitta, vi är glada att vi hade en guide som visade vägen!
Här såldes massvis med ris och liknande varor.
Fiskmarknad, otrolig stank där inne
En byggarbetsplats…
Här kunde man köpa ormskinn, krokodilskinn och ödleskinn. Används som ”läkemedel” av vissa..
Denna kyrka har byggts på samma ställe som slavmarknaden var, längst fram finns ett runt märke i golvet som symboliserar det träd som tidigare stått exakt där, det var där slavarna spändes upp och piskades inför prissättningen..
I dessa rum förvarades över 100 personer under nätterna.
Ett minnesmonument av slavhandeln. Den är skapad av en svensk designer och flera svenska företag var sponsorer
Kyrkan utifrån
Fullt i hela Stonetown med dessa dörrar/portar. De kommer från början från Indien och skapades med taggar på dörrarna för att inte elefanter skulle kunna störta in.
Vår superbilliga lokala mat! Det var en böngryta, en spenatgryta, två curryblandningar och även en rätt med banan.
Forodhani parken.
Fullt med katter överallt! Vi saknar Maxi och Milo
Haha så roligt, en katt i varje kruka. På andra sidan vägen var det exakt likadant.
Den goda indiska maten!
Och slutligen, det andra ”sjukhuset” vi sett under hela våra tre veckor i Afrika. Tror inte att någon hade velat bli sjuk här….
5 kommentarer till Stonetown

Sista chansen att jobba på brännan

Nu är sista sol och baddagen kommen, imorgon åker vi till Stonetown som är med på UNESCOs världsarvslista, den största ”staden” i Zanzibar. Denna stad har massvis med historia så vi får se vad vi hinner med under en dag. Flyget hem mot Sverige går på tisdag och vi känner oss faktiskt redo båda två att åka hem. Resan har varit helt fantastisk och vi har upplevt så himla mycket att det känns som vi varit iväg jätte länge.

De senaste dagarna har vi bara njutit av solen och havet så vi har inte jätte mycket mer än så att dela med oss utav😅

Mitt i vår photo session kommer det självklart alltid någon säljare och avbryter. Snorklings-, solnedgångs- och stadstur bland annat. När Adam förklarar att vi gjort allt erbjuds afrikanska skyltar och annat hantverk. Till sist… Bob Marley 🚬. Förstår inte att turister köper det här, i ett muslimskt land där straffen borde vara ganska hårda.

Solnedgången från vår terass

Ännu ett besök på rooftop-baren

Massa afrikaner som spelar fotboll, väldigt vanlig syn framåt solnedgången

De bryr sig aldrig om hur sandiga de blir, kastar sig överallt 😄

Här satt vi och åt intill havet i föregående inlägg

Ett besök på restaurangen Le Macis som är 1:a rankad på TripAdvisor. Definitivt värd sin förstaplats! Vi åt varsin shawarma sallad med bland annat avokado, hummus och kikärter. Första gången vi drack vin i Afrika, en flaska kostade 35 000 TSH vilket motsvarar 125 kr.

3 kommentarer till Sista chansen att jobba på brännan

Tillbaka till paradiset Nungwi

Vi kände det redan första kvällen, att vi inte skulle trivas här på östkusten i Paje. Det är nästintill bara kitesurfare här som ockuperar stranden och havet samtidigt som det knappt går att bada utan badskor på grund av sjöborrar. Två svenskar vi mött hade båda klivit på varsin sjöborre, inte kul. Avsaknaden på butiker/försäljare som säljer dessa skor har gjort att vi inte vågat oss ut längre än några meter. Vi båda saknar norra sidan av den här paradisön väldigt mycket och därför beslutade vi oss igår morse att försöka avboka våra kommande tre nätter här och istället åka tillbaka till Nungwi. De kunde inte göra något förutom att lägga upp vårt rum som bokningsbart på Booking, skulle det bli uppbokat får vi pengarna tillbaka men annars inte.

Typiskt nog så har det inte blivit uppbokat än när vi checkar ut morgonen därpå. Men men, fastän vi förlorar ~ 3000 kr så tycker vi båda att det är värt varje krona att återvända dit där stranden är vackrare än någon annanstans. Lite komiskt är det att vi därmed endast stannar 3 nätter på varje boende i Zanzibar. Om vi hade kunnat göra om i vår resplan på ön så hade vi stannat 6 nätter i Kendwa och 6 i Nungwi (och därmed endast två hotell).

Lite ytterligare intressant fakta som vi nyss fått reda på:

Det är vääldigt många byggnader vi kör förbi när vi sitter i taxin som inte ens är halvfärdiga. Det ser ut som att det bara är stenväggar uppsatta, inga dörrar, fönster eller något tak. Det handlar helt enkelt om att folk inte har råd att fortsätta sina byggen. Taxin som kör oss till Nungwi förklarar att det beror på att de inte har råd att fortsätta byggandet och att ett husbygge här kan ta runt 6 år utan problem. Då är det tänkvärt att husen ungefär är lika stora som ett vardagsrum, om inte bara ett sovrum.

Nu när vi kommit tillbaka till Nungwi är vi lyckligare än någonsin! Vi bor på ett litet familjeägt ställe med apartment-känsla med stranden precis nedanför, helt magiskt. Rummet är stort och vi har utsikt över stranden/havet från flera fönster. Nu ska vi njuta till fullo de sista tre dagarna av strandliv.

Stranden i Paje

Så sorgligt, överallt på denna strand är det små barn som kommer fram till en och ber om mat eller pengar. Finns även vissa som vill sälja stenar.

Sista måltiden i Paje, en fylld aubergine med rostade grönsaker och pumpa. Mycket gott!

Fantastisk frukost!

Cirka 10 cm stor krabba….

Några bilder på hur det ser ut längs vägarna när man åker bil.

Äntligen framme i Nungwi igen!! Sån lycka

Vårt nya boende i Nungwi, väldigt stort och fantastisk utsikt! Precis på stranden

Vår uteplats

3 kommentarer till Tillbaka till paradiset Nungwi

Nungwi till Paje & besök på Prison Island

Från Nungwi till Paje tog det två timmar med taxi. Vi var lite nojiga under bilfärden eftersom vår förare inte jobbade för det lokala taxiföretaget (som alla andra verkar göra här) och på grund av att han verkade sakna något tillstånd. Vi blev stannade av poliskontrollanter tre gånger, och vid alla tillfällen så sträckte föraren över en sedel för att få köra vidare. Vi fick senare reda på att det handlar om att poliserna är så korrupta att de ibland ber om pengar från de förbipasserande. En annan taxi vi åkte med senare bara ignorerade det och körde vidare. Resan gick i alla fall superbra och vi sparade $30 genom att åka med honom istället för någon annan. Priserna för taxi är faktiskt rätt så dyra här i Zanzibar. Från flygplatsen till Kendwa betalade vi $40, från Nungwi till Paje betalade vi också $40 (men alla andra begärde $70). Båda hållen har ungefär lika lång sträcka, cirka 7 mil.

Hotellet vi bor på i Paje är riktigt riktigt bra. Vi bor på hela 48 kvm (inkl balkong) med pool och bara 50m ner till stranden. Det känns lyxigt och vi är övertygna om att en liknande facilitet i något rikare land hade kostat oss minst det dubbla, här betalar vi cirka 1100 kr per natt. Trots att vi bor underbart bra så har vi däremot totalt hamnat på fel sida av ön. Här är tidvattnet som mest påtagligt och det går bara att bada under tidig förmiddag och sen eftermiddag. Det största problemet är dock inte tidvattnet utan att stranden endast består av människor som kitesurfar samt att det blåser något helt otroligt. Det går knappt att vara på stranden eller vid poolen för all sand blåser upp i ögonen och på våra saker. Hela vårt hotellrumgolv är till och med täckt av sand på grund av en glipa i balkongdörren… Vinden är dock rena drömmen för alla kitesurfare. Strömmen gick inatt och var fortfarande inte tillbaka kl 9, alltså en natt utan AC vilket var väldigt varmt. Att vi var insmörjade med kokosolja gjorde inte det hela svalare. 😅

Vi håller tummarna för att vindarna vänder, vilket det finns chans för att de gör imorgon. Annars får vi se till att fylla ut våra dagar med utflykter. Idag besöker vi Prison Island, en ö där det ska finnas massvis med gigantiska sköldpaddor och en fin strand. Det var en helt OK utflykt, totalt fanns det 150 st sköldpaddor på ön varav den äldsta är hela 192 år. Båten från Stone Town över till Prison Island var nästan en bättre upplevelse då det var väldigt vågigt och vi till en början var livrädda. Vi var ensamma i vår båt och de kan nog inte rymma fler än totalt 8 personer.

Nu vill vi dela med oss av lite kul fakta:

I kommunala skolor måste alla bära slöja, kristen som muslim. I kristna, privata skolor så behövs det inte.

En universitetsutbildning kostar mellan 1 – 2 miljoner shilling, vilket motsvarar 3500 – 7000 kr. Vi har fått förklarat för oss att det är very very expensive. Sorgligt med tanke på hur lite pengar det är för oss. Ännu sorgligare om man tänker på hur mycket utbildning kostar i USA.

99 % av alla kvinnor vi sett bär slöja. Vi är osäkra på om det är tvunget eftersom vi ändå sett ett fåtal utan.

Den största valören är 10 000 shilling, vilket är 35 kr. Ganska jobbigt för oss turister som då behöver vandra runt med gigantiska sedelbuntar med tanke på att det bara finns uttagsautomater i Stone Town (cirka två timmar både från norra sidan och Paje).

Kort tas endast emot av större hotell, och när de väl accepterar kort så tillkommer alltid en avgift på runt 5 %.

3 kommentarer till Nungwi till Paje & besök på Prison Island

Snorkeltur med Safari Blue i Zanzibar

Idag var det dags att utforska det marina livet i Zanzibar och vi valde företag att åka med noga genom att jämföra massa olika på TripAdvisor. Företaget vi gjort turen med har över 1200 omdömen och nästan fullpott i användarbetyg så därför förväntningarna höga och vi kände oss trygga.

Taxin som skulle ta oss till deras utgångspunkt hämtade oss 08.10 på vårt hotell och vi stod redo vid frukosten 07.30 precis när den ska öppna för att hinna. Draperiet var täckt och ingen frukost syntes till, det strömmade in gäster och det var inte förrän 07.45 som en rysk familj vågade sig in bakom draperiet och tog för sig i alla fall. Efter det hängde de flesta på och vi hann åtminstone få oss lite frukost innan det var dags att ge oss iväg. Bilresan med taxin tog två timmar eftersom företaget finns på andra sidan ön och när vi väl kom fram så hade båten med de andra passagerarna redan åkt iväg för sisådär 15 minuter sedan. Bra start. Två representanter från företaget väntade oss dock och tog med oss på en liten båt i racerfart ut till den större båten så vid kl 10 hade vi nått ikapp dem. Båten var till vår besvikelse överfull och det var ingen av de andra som ville ge plats åt oss så fick sätta oss på ett trädäck längst fram. Snorklingen var väldigt bra och vi såg massvis med färgglada fiskar, vi stannade vid två olika ställen. Kvalitén på marinlivet är i klass med det i Filippinerna, kanske snäppet sämre. Höjdpunkten under dagen var utan tvekan det ögonblick då en vild delfin simmade längs vår båt. Emelie kan stoltsera med att hon fick syn på den först! Lunch intogs på en liten liten ö där det även växer gigantiska Baobab träd som har en frukt/bär som ska vara supernyttig. Maten var över förväntan, det fanns bland annat vegetariska alternativ som banancurryröra, hummer som Adam smakade för första gången, kyckling och ris. Till efterrätt fick vi prova massvis med olika frukter härifrån, jackfruit, mango, dadlar, papaya, baobab, passionsfrukt och ananas, rena paradiset! Dadlarna var nästan bara Adam som åt av och de var riktigt smarriga dem också. Det som drog ner dagens utflykt var att vi endast snorklade vid två tillfällen (30 minuter på vardera), stannade på lunchstället i över två timmar och avslutade med ett besök på en pytteliten strand under 10 minuter. Vi är alltså tyvärr inte lika imponerade av det här företaget som många andra verkar vara. När det var dags att bege sig tillbaka till utgångspunkten så hissade vi segel och ”gled” vägen tillbaka, lite häftig förstagångsupplevelse för oss båda.

Kl 18 är vi hemma på vårt hotell igen och precis innan Adam ska duscha upptäcker han att han bränt hela ryggen rejält. Så onödigt. Emelie som ändå påmint om att smörja in hela kroppen så att det inte glöms senare. Adam envisades med att inte smörja in överkroppen förrän t-shirten ska av eftersom det blir klibbigt. Åh så onödigt! Vi har nog inte berättat att vi dessutom bränt oss båda två under den andra dagen i Zanzibar, när vi var på Kendwa. Våra kroppar är från och med igår läkta från den brännan som var över bröst, nacke och ben. Nu blir det ännu mer försiktighet och skuggliggande för Adam. Lite komiskt att vi inte brände oss en enda gång i Sydostasien, solen är verkligen starkare här.

Tre nätter här i Nungwi har gått fort och imorgon lämnar vi den nordliga sidan av Zanzibar och åker vidare till den östra delen, Paje. På nästa ställe stannar vi 6 nätter på samma boende vilket är väldigt skönt.

Uppdatering morgonen efter att inlägget skrivits: Adams bränna har lagt sig rejält från gårdagen, tack och lov! Kokosolja for life.

Kylboxen var full med läsk och det var bara att ta för sig. Nästan alla andra i båten var från Frankrike förutom ett äldre par från Sydafrika som firade 50 års bröllopsdag

Kan detta vara en vild aloe vera växt?

Lite allt möjligt på tallriken; hummer, banancurry, majsbiff, ris, tomatsås

Snäckor överallt på stranden efter att tidvattnet dragits undan

Plötsligt fick vi syn på ett utegym! Här lyfter Adam sten.

Den här var dock omöjlig, inte en enda besökare har hittills lyckats lyfta stången

Väl tillbaka på hotellet och när vi är redo att duscha så saknas våra handdukar! Städerskan har tagit dessa. Gick till receptionen, ingen kom med nya förrän en timme senare. Adam gick därför själv till tvättstugan och bad om nya, vilket han fick direkt… Fotot för att demonstrera hur kaotiskt det ser ut

Senare gick vi till stället bredvid vårt hotell, ett lyxhotell som har en rooftop-bar, supermysigt

Magisk utsikt ut över solnedgången

Adams härliga solbränna

3 kommentarer till Snorkeltur med Safari Blue i Zanzibar

Från Kendwa till Nungwi

Emelie hade svårt att skilja sig från vårt underbara boende i Kendwa, där frukosten var ljuvlig med stort utbud av färsk frukt och juice, personalen alltid på glatt humör, stranden fantastisk och inte påverkad av tidvattnet som det är i Nungwi. Adam insåg inte hur bra vi haft det förrän vi kommit till det nya boendet – Amaan Bungalows i Nungwi.

Efter att ha vistats i receptionen i fem minuter kände vi oss båda osäkra på om vi hade gjort rätt i att förflytta oss 4 km bort ifrån Kendwa Rocks. Bemötandet betydligt sämre, andra gäster bakom oss i kön med klagomål och nonchalans när vi försöker övertyga dem om att vi minsann visst lyckats få rabatt på boendet under vår tredagars vistelse. Eftersom vi anlände cirka tre timmar innan ordinarie incheckningstid så fick vi lämna våra saker hos dem och bekanta oss med hotellområdet så länge. Ännu mer besvikna var vi när vi möttes av ett hav där vattnet inte började förrän 100m ut och stranden endast bestod av smuts (stenar, alger, snäckor). Vi fick handdukar till poolområdet men utan lov att bada förrän vi fått vårt rum, vilket vi fick två timmar senare. Missnöjda och besvikna som vi var försökte vi ta reda på om föregående hotell hade något rum ledigt, trots deras månatliga och populära full moon party. Så var inte fallet utan vi tvingades att genomlida ett värre hotell med förfärlig badstrand. Prisskillnaden är att det nya boendet kostar 80 kr mindre per natt. Rummet här är dock större än det föregående.

Närmare in på eftermiddagen märker vi hur stranden ”fylls på” med vatten och vi inser att det var tidvattnet som fick stranden att se så sjaskig ut. Tack och lov för det! Inte bra att checka in på ett nytt hotell just när tidvattnet är som tydligast, kanske något hotellet borde förvarnat oss om 😁. Vi kunde andas ut igen och njuta. Nämnvärt är att vi dessutom fått riktigt fin utsikt ifrån balkongen på hotellrummet. Amaan Bungalows har som sagt ett poolområde och det är här vi spenderat mestadels av tiden på grund av avsaknaden av strandstolar, vilket vi nu förstår med tanke på att vattennivån framåt kvällen blivit ännu mer påtaglig. Utsikten härifrån är väldigt vacker, likaså från restaurangen precis framför.

Vi börjar gilla Nungwi mer och mer, det finns betydligt fler hotell i närheten och därmed ett större utbud av restauranger och småbutiker. Prisläget på mat varierar, på vissa hotell (inkl. vårt) kostar en rätt mellan 100 – 200 kr. De ställen vi har ätit på har priserna varit ca 40 – 70 kr. Strandförsäljarna är lika många, om inte fler, som erbjuder allt från snorkelturer till taxi och droger. Vi har blivit tillfrågade om vi vill köpa ”Bob Marley cigarettes” av fler än 10 olika personer. Lite förvånande i och med att de typiska turisterna här är äldre par. Vi skriver det här inlägget dagen efter att vi checkat in och imorgon har vi en snorkeltur framför oss som vi är väldigt taggade inför. GoPro:n fulladdad så vi hoppas på att kunna filma mycket undervattenliv. Vi är inte helt säkra på om vi ska dyka här i Zanzibar med tanke på vad som hände sist, men blir det av så gör vi det när vi är på nästa hotell.

Brasa som tändes bredvid strandrestaurangen på Kendwa Rocks

På väg till receptionen för att checka ut så får vi syn på den här ödlan

Fake smile… I stunden var vi båda ledsna.

Utsikt över hotellområdet från restaurangen

Utsikten från hotellrummet 😀

Hotellets andra restaurang, precis intill havet

Tidvatten…

När vi letade efter restaurang på kvällen gick vi förbi dessa afrikanska pojkar som alla badade med sina vanliga shorts. De verkade älska att bada med de kraftiga vågorna, något deras föräldrar säkert inte hade uppskattat

En restaurang vi gick förbi, ser ni att möblerna längst ut bokstavligt talat är i vattnet?!

Samma restaurang, en vanlig syn att de visar upp all fisk de erbjuder.

Solnedgången i Nungwi har ryktet att vara väldigt vacker, vi håller absolut med, men den i El Nido, Filippinerna var helt klart vackrare!

Bananträd vi uppmärksammade på väg till frukosten, precis utanför hotellrummets byggnad

Frukost med utsikt… Lägg märke till att en fattig riddare saknas. Sekunden efter att vi lämnat bordet för att hämta vatten så visar sig tre fåglar som KNYCKER Adams ena fattiga riddare.

Emelies specialitet; att flyta 😁

3 kommentarer till Från Kendwa till Nungwi

Kendwa Beach i Zanzibar

Nu har vi fått upp alla inlägg från safarit och wow, vi tycker båda att det fortfarande känns overkligt och som en dröm. Vi befinner oss nu på paradisön Zanzibar och det är nästan ännu mer drömmigt, enligt Adam är detta anledningen med hela resan medan safarit är det största enligt Emelie.

Nu njuter vi till fullo och har hamnat på en jättefin anläggning som heter Kendwa Rocks, vårt rum är väldigt litet men en säng & en dusch mitt i samma rum och sedan ett minimalt badrum, detta betalar vi ca 900 kr per natt för. Själva omgivningen är dock helt fantastiskt! Nästan hela hotellanläggningen ligger på stranden och restaurangen ligger också där. Stranden och havet är helt fantastiskt! Precis som bilder på maldiverna. Som taget ur en resetidning. På detta hotell stannar vi totalt 3 nätter, imorgon åker vi vidare mot ett nytt hotell några kilometer här ifrån.

Minimal flygplats i Arusha, inte direkt som de flygplatser vi är vana vid i Europa 😅 tror nästan att denna slog flygplatserna i Filippinerna…

En handskriven flygbiljett haha och på namnet räcker det tydligen med bara förnamn..

Jättelitet flyg som skulle ta oss till Zanzibar! Väldigt jobbigt och läskigt att flyga i sånt litet flygplan, det fanns totalt 12 platser.

Flyget var så litet att man såg piloterna under flygturen

Måltid på hotellet! Ännu en grönsakscurry, vår favorit

Kommande bilder får tala för sig själva. 🙂

Godaste juicen! Så himla fräsch

Frukost med mängder av frukt! Vi har längtat varje morgon efter denna frukost

Hamburgare med aubergine och avokado

När vi gick på stranden på kvällen så körde det förbi en båt med musik och bongotrummor, alla på båten dansade som galningar och folk på stranden hängde på dansen, så kul att se!